Pirmą kartą parduotuvių lentynose „Nike Air Huarache“ pasirodė kur kas anksčiau, nei gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio – 1991-aisiais. Klaidinantys veiksniai yra futuristinis dizaino sprendimas, neįtikėtinas komfortas ir modernių medžiagų visuma.
Tais metais apie naujųjų batelių pasirodymą prekybos vietose skelbė negirdėtas ir neįprastas reklaminis šūkis – „Have You Hugged Your Foot Today?“ (liet. „Ar šiandien jau apkabinai savo pėdas“). Toks šūkis puikiai apibūdino sportinių batelių konceptą ir inovacijas, o svarbiausia, kad tai nebuvo vien rinkodaros triukas. „Nike Air Huarache“ tiesiogine prasme buvo pirmieji sportiniai bėgimo bateliai, kurie prigludo aplink pėdas tarsi pirštinė prie plaštakos.
Tapti pirmiems nebuvo labai sudėtinga, mat iki tol sportiniams bateliams gaminti niekada nebuvo panaudota tokia sintetinė medžiaga kaip neoprenas. Tai ta pati medžiaga, iš kurios gaminami vandens slidžių kostiumai ar narų batai. Prigludusiam neoprenui reikėjo grubios atsvaros, kuri sutvirtintų batelių korpusą. Tam puikiai tiko egzoskeletą primenančios tamprios juostos ties kulno sritimi ir odinės juostos korpuso viršutinei daliai užpildyti. Be viso to, šis modelis turi masyvų ir itin minkštą padą, kurio viduje yra tokia pat suspausto oro kapsulė, kaip ir visuose „Nike Air Max“ modeliuose. Visų šių medžiagų ir jų savybių dėka pavyko pagaminti neįtikėtino komforto, dizaino ir svorio kedus, kurie kaipmat užkariavo bėgimo profesionalų ir mėgėjų širdis. Tačiau ne visiems ši idėja pasirodė tokios pat aukso vertės kaip dizaineriui Tinkeriui Hatfieldui.
Iš kur kilo pavadinimas?
Dar prieš pristatant modelį viešai, kai T.Hatfieldas pateikė „Nike“ kompanijai pirmuosius brėžinius, buvo suabejota šių kedų sėkme dėl pernelyg futuristinės išvaizdos.
Pavadinimas taip pat buvo šiek tiek neįprastas. Įkvėpimą dizaineris atrado žvelgdamas į tradicinius meksikietiškus batus be pamušalo ir vidpadžio, apraizgytus odinėmis juostelėmis ir dirželiais. Po „Nike Air Max 90“ – modelio, pristačiusio bėgimo batelių rinkai didžiausią permatomą padą, kokį tik žmonija buvo mačiusi, – išėjimo buvo praėję vos metai. Vis dėlto nuspręsta imtis šio drąsaus sprendimo. Tik prieš tai nutarta išbandyti šiuos batelius per Niujorko maratoną, vykusį 1991-aisiais. Nuvilnijus vienam iš didžiausių maratonų pasaulyje, į kurį susirenka daugiau nei 50 tūkst. bėgikų, neliko jokių abejonių. Visi profesionalūs atletai, kuriems buvo išdalyti „Nike Air Huarache“, kalbėjo ne tik apie superpatogumą, bet ir gyrė dar iki šiol nematytą dizainą. Po tokio eksperimento „Nike Air Huarache“ sportiniai bateliai parduotuvių lentynose neužsibūdavo.
Iš bėgimo trasų – į krepšinio aikštelę
„Nike Air Huarache“ modelio populiarumo banga sujudino vandenis ir naujaisiais modeliais užliejo net krepšinio aikštelę. 1992 m. išleisti mažiausiai trys krepšinio batelių modeliai, kuriuose aiškiai atsispindėjo „Hua“ detalės. Vienas jų – „Nike Air Flight Huarache“. Šis modelis tapo ne tik puikiu pagalbininku krepšinio aikštelėje, bet ir neatsiejamu stiliaus elementu. „Fab Five“, Mičigano universiteto krepšinio komandos penketukas, kurio varžybų, tarsi šou programos, laukdavo ištisos minios žmonių. Iš kitų krepšininkų penketukas išsiskyrė ir neįprastu aprangos stiliumi: jų krepšinio šortai ne trumpi, o žemiau kelių, kojinės ne trumpos ir baltos, o ilgos ir juodos, sportiniai bateliai irgi išskirtiniai – „Nike Air Flight Huarache“.
Krepšinis visuomet JAV turėjo labai didelę įtaką gatvės madai, tad netrukus „Air Flight Huarache“ modelis žengė žingsnį į miesto gatves ir ten užsiliko iki pat šių dienų.
„Nike“ ir „Stussy“
Artėjant naujojo tūkstantmečio pradžiai „Huarache“ siluetas buvo kiek nunykęs šalia daugybės kitų sportinių batelių, plačiai užliejusių sporto ir gatvės mados segmentus.
„Nike Air Huarache“ sugrįžimas į populiarumo viršūnes tapo labai reikšmingu įvykiu sporto ir mados pasauliui, po kurio atsirado naujas požiūris į iš pirmo žvilgsnio nesuderinamas kultūras.
2000 m. gatvės mados prekės ženklas „Stussy“ paskelbė bendradarbiausiantis su sportinės aprangos gamintoju „Nike“ ir netrukus abu pristatysiantys dar nematytą spalvinį sprendimą. Toks pareiškimas sukėlė sujudimą sporto ir mados entuziastų pusėse. Pristatytas modelis neišsiskyrė ryškiomis spalvomis ar pribloškiamu dizainu, tai buvo ramių žemiškų atspalvių derinys, tačiau toks, kokio „Nike“ kompanija dar niekada nebuvo pagaminusi. Tai taip pat buvo pirmasis oficialus žingsnis mados ir sporto pasaulių susijungimo link.
Ateities siluetai
Didėjant paklausai „Nike“ kompanija privalėjo patenkinti ir pasiūlą. Ypač po 2014 m. antrąkart pakartoto „all-black“ spalvinio sprendimo. Kaip sufleruoja pats spalvos pavadinimas, absoliučiai visas modelis buvo juodos spalvos, išskyrus baltą „Huarache“ logotipą ties liežuvėlio priekiu. Tai buvo dešimties metų jubiliejaus proga pakartotinai išleistas identiškas spalvinis sprendimas. Seniai pamiršta naujovė išvarė iš proto daugelį „sneakerhead’ų“ pasaulyje. Modelis imtas perpardavinėti tretinėje rinkoje už dvigubai didesnes sumas. Po šio įvykio „Nike“ kompanija išleido patobulintų, dar lengvesnių ir patogesnių variacijų seriją. „Air Huarache Utility“ modelis dažniausiai gaminamas atsparus drėgmei ir atšiaurioms oro sąlygoms. Tuo tarpu „Air Huarache Ultra“ modelis gaminamas merginoms, jo padas lengvesnis, o raištelių varstymo sistema supaprastinta. Toks pat modelis gaminamas ir vaikinams, tik jų padas yra beveik kiauras – puikiai tinka šiltam ir sausam orui. Praėjusiais ir šiais metais pasirodę „Air Huarache City“ ir „Air Huarache Drift“ modeliai yra naujausios „Huarache“ šeimos variacijos, pagamintos su specialiais reguliuojamais dirželiais pagal asmeninius poreikius.
Tekstas: lietuviškas tinklaraštis apie kedus „Sneaker Spot“