Lietuvoje atsiranda vis daugiau velotrasų, geriau žinomų anglišku pavadinimu „pump track“. Neseniai nauja trasa buvo atidaryta Šiauliuose, kur, pasak trasos atsiradimo iniciatorių, bus galima rengti ir pasaulio čempionatus.
Po to kai 2019 m. Tarptautinė dviračių sporto sąjunga (UCI) įrašė velotrasų sportą į oficialių varžybų sąrašus, pasaulyje šio tipo varžybos jau vyksta ketverius metus.
„Pump track“ Lietuvoje turės naują svarbią datą – 2022 metų rugpjūčio 27-ąją. Būtent tą dieną Alytuje bus surengtas pirmasis „BTA Pump Track“ čempionatas Lietuvoje.
Šiose varžybose bus galima varžytis ne tik dviračiais, bet ir paspirtukais, riedlentėmis arba riedučiais.
„Sportlandmagazine.lt“ nusprendė pasidomėti velotrasas įrenginėjančios „Velosulutions Lietuva“ komandos, kokia tai dviračių sporto rūšis ir ko tikėtis čempionate Alytuje.
Kuo „pump track“ išsiskiria iš kitų disciplinų?
Velotrasa (pump track) yra speciali asfaltuota trasa ratu su kalniukais ir posūkiais. Kalniukai ir posūkiai yra apskaičiuoti ir išdėlioti taip, kad važiuojant velotrasa (nesvarbu, kokia priemone), nereikėtų nei minti, nei spirtis. Šioje trasoje greitis generuojamas kūno pagalba. Šį sportą sugalvojo kalnų (MTB) ir mažųjų dviračių kroso (BMX) dviratininkai, ieškodami būdo kaip treniruoti ištvermę ir balansą.
Kaip atrodys velotrasų čempionatas Alytuje?
Čempionate visi užsiregistravę dalyviai galės pravažiuoti mažiausiai du ratus. Greičiausiai pravažiuotas ratas laimės. UCI šią sporto šaką yra įtraukusi į oficialių dviračiu varžybų sąrašus ir siekia, kad ateityje tai taptų olimpiniu sportu. Tačiau Lietuvoje čempionatą organizuojame ne tik dviračiams, bet visoms priemonėms, kurios turi ratukus: paspirtukams, riedlentėms, riedučiams ir dviračiams. Mėgėjų klasėse dalyvauti gali visi – vaikai nuo 1-2 metų iki pagyvenusių ir vyresnių žmonių.
Varžybose jau užsiregistravo dalyvauti geriausi Lietuvos BMX sportininkai: laisvojo stiliaus daugkartinis Lietuvos čempionas David Budko ir BMX lenktynių olimpietis Gabrielius Pabijanskas.
Kuo skiriasi velotrasos Lietuvoje? Kokie reikalavimai joms yra taikomi?
Visos „Velosolutions“ trasos yra skirtingos – dydžiu, aukščiu, įveikimo greičiu it kt. Taigi kiekvienas gali pasirinkti trasą, labiausiai tinkančią jo/jos įgūdžius. Šiuo metu Lietuvoje „Velosolutions“ velotrasos yra Alytuje, Anykščiuose, Miklusėnuose, Elektrėnuose, Kėdainiuose ir Šiauliuose. Trasų, žinoma, yra ir daugiau, tačiau jos nėra statytos „Velosolutions“, taigi neatitinka tarptautinių standartų ir nėra laikomos tinkamomis rengti varžybas.
Statant velotrasas yra labai svarbu tiksliai apskaičiuoti kalniukų ir posūkių kampus, pakilimus ir kt., nes nesuderinus šių apskaičiavimų, trasa nebus galima pravažiuoti neminant ir nesispiriant. Atvirkščiai, ji netgi bus pavojinga mažiau patyrusiems ir vaikams, kurie turi mažiau kontrolės.
Važiuoti gerai suprojektuota ir teisingai įrengta velotrasa nereikia praktiškai jokios patirties. Ja galima važiuoti labai lėtai, o specialus asfaltas padės neprarasti sukibimo su ratukais. Vėliau supratus, kuriose vietose priemonę reikia paspausti ar atleisti, velotrasoje galima išvystyti tikrai smagų greitį. Svarbu – nepamiršti šalmo. Tai turbūt vienintelis oficialus reikalavimas.
Tekstas: Dominyko Genevičiaus
Nuotraukos: Aistės Ridikaitės ir Velosolutions (Alytus)