PC „Panorama” Sportland parduotuvėje pradeda veikti dviračių servisas. Nuo antradienio iki penktadienio dviračių priežiūros ekspertas Paulius Paukštis lauks visų, norinčių susiremontuoti dviratį ar pasikonsultuoti dėl to, kaip galima būtų pagerinti dviračio funkcionalumą. Paprašėme Pauliaus papasakoti, ko gali tikėtis atėjęs į servisą žmogus ir pasidalinti diagnostinėmis įžvalgomis apie atskiras detales – kokie požymiai rodo, kad detalės jau atitarnavo.
Pauliau, kokių paslaugų tikėtis žmogui, atvežusiam dviratį į Vilniaus PC „Panorama” esantį Sportland servisą?
Servisas teikia visas dviračių remonto paslaugas, tačiau tuo neapsiriboja. Jeigu žmogus ateina su sugedusiu paspirtuku ar riedučiais, mes nesiūlome eiti į kitą servisą – jei tik galime, suremontuojame.
Dviračiai plačiąja prasme yra standartiniai, todėl net ir geras, veikiančias dalis galime pakeisti naujomis, kurios suteiks dviračiui naujų ypatybių ar pagerins važiavimo charekteristikas. Net žmogus visiškai nepasiruošęs investuoti į dviratį gali užsukti į servisą. Tokias paslaugas, kaip padangų pūtimas, dviračio apžiūra ir varžtų užveržimas, mes suteikiame nemokamai. Taip pat suteiksime ir visapusišką profesionalią konsultaciją apie jūsų turimą dviratį, jo dalis arba būsimą pirkinį.
Žmonės dažnai remontuoja dviračius patys. Kodėl vis dėlto rekomenduotum kartas nuo karto apsilankyti ir servise?
Žmonės dažnai komentuoja, kad dviračius taisyti yra labai paprasta ir stebisi, kad remonto paslauga yra paklausi. Ir tai lengva suprasti, ypač, kai Lietuvoje yra toks didelis naudotų dviračių pasirinkimas. Juk žmogus, nusipirkęs naudotą dviratį, niekada nesužinos, kaip dviratis veikia visiškai naujas. Būtent servisą atliekantis žmogus yra kvalifikuotas atlikti dviračio diagnostiką ir vos apžiūrėjęs dviratį gali pasakyti, kas taisytina, bei atlikti reikalingus serviso darbus.
Kita vertus, internete daugybė mokamųjų vaizdo įrašų, kurie padės serviso darbus atlikti pačiam. Ir tokia iniciatyva yra labai sveikintina. Bet tikrasis serviso darbas prasideda, kai žmonės, išbandę taisymo metodus atneša dviratį nesupratę, kas yra negerai. Neretai pasitaiko, kad remontuota buvo klaidingai ir ištaisius darbo klaidas viskas veikia, tačiau kai kuriais atvejais atsiranda darbų, kuriems sprendimo internete nesurasi ir tenka griebtis specialių įrankių ir spręsti problemą kompleksiškai.
Kada nėra kitos išeities kvalifikuotam servisui?
Tam tikros dviračių dalys turi sunkiau prieinamų vietų arba sudėtingų dizaino sprendimų, todėl reikalingi specialūs įrankiai, kurie nėra standartizuoti ir paprastoje namų apyvokos prekių parduotuvėje jų nesurasite. O griebiantis atsuktuvo, replių ir plaktuko galima tik padidinti serviso meistro, pas kurį paskui gabensite dviratį, sąskaitą.
Pauliau, žemiau pateikiame dviračių detalių sąrašą su kainų rėžiais ir aprašymais. Prašome pakomentuoti, kurios iš jų dažniausiai genda ir kada reikia susimąstyti apie šių detalių keitimą?
GALINIS PERJUNGĖJAS
Kainų lygis 15 – 200 €
Galiniai pavarų perjungėjai skiriasi savo svoriu, konstrukcija ir pavarų kiekiu. Brangesni perjungėjai būna tikslesni ir reaguoja su didesnėmis apkrovomis. Tam tikri kalnų dviračių perjungėjai turi sankabas, kurios padeda nepamesti grandies. Norint įsigyti geresnį pavarų perjungėją reikia jį taikyti prie turimos pavarų sistemos. Norint geresnės pavarų sistemos, reikia keisti grandinę, kasetę, perjungėjus, perjungimo rankenėles, tam tikrais atvejais ir švaistiklius.
Prekiniai ženklai: SRAM, Shimano
Pauliaus komentaras. Prastai veikiantis galinis perjungėjas dažniausiai būna niekuo dėtas. Sklandų perjungimą užtikrina nesusidėvejusi grandinė ir gerai slankiojantys trosai. Tačiau pačiame perjungimo mechanizme dėvisi perjungėjo žvaigždutės ir kai iš kvadratinių jos tampa smailiomis, tada rekomenduotina jas keisti. Tiesiogiai perjungėjas gali turėti įtakos perjungimui tik kai būna sulankstytas ar pažeistas mechaniškai, tačiau tai nutinka retai, nes griuvimo ar smūgio atveju lūžta perjungėjo auselė, kuri yra iš minkštesnio lydinio ir tvirtina perjungėją prie rėmo.
PRIEKINIS PERJUNGĖJAS
Kainų lygis: 12 – 100 €
Priekiniai perjungėjai skirasi savo dydžiu, pavarų santykiu, talpinimu ir indeksavimu. Būna 2 arba 3 pavarų priekiniai perjungėjai. Brangesniuose perjungėjuose yra grandinės kritimo apsauga, jie lengviau susireguliuoja, yra tikslesni bei perjungia pavarą esant didesnėms apkrovoms. Priekinius perjungėjus galima derinti su praktiškai visomis perjungimo sistemomis, tik reikia tinkamos perjungimo rankenėlės.
Prekiniai ženklai: Shimano, SRAM
Pauliaus komentaras. Kaip ir galinis perjungėjas, už priekinio veikimą daugiausiai atsako trosai ir grandinė. Dažniausia neveikimo priežastis būna tiesiog prastai sureguliuotas perjungėjas. Priekinio perjungėjo pozicija dažnai lemia perjungimo kokybę, kai galinis visada būna fiksuotoje padėtyje.
PERJUNGIMO RANKENĖLĖS
Kainų lygis: 5 – 100 €
Perjungimo rankenose skiriasi pavarų skaičius, kartu su tuo ir derinamumas prie sistemų bei indeksavimo būdas, tad ne visos rankenos tinka visoms sistemoms. Brangesnė perjungimo rankenėlė turės daugiau būdų perjungti bėgius, bus tikslesnė, lengviau valdoma ir lengvesnė.
Prekiniai ženklai : Shiamano, SRAM
Pauliaus komentaras. Apart mechaninių pažeidimų rankenelių veikimui trukdo tik kliūnantys trosai.
HIDRAULINIAI DISKINIAI STABDŽIAI
Kainų lygis: 30 – 250 €
Hidrauliniai stabdžiai skiriasi konstrukcija ir medžiagomis. Brangesni stabdžiai būna sandaresni ir taiklesni, todėl galima aiškiau parinkti stabdymo galią. Taip pat, turi daugiau reguliavimo galimybių ir pritaikymo vartotojui. Labiausiai yra rekomenduotina rinktis stabdžius, su kuriais yra galimybė stabdyti vienu pirštu. Pigesni variantai būna pritaikyti tik dviejų ar trijų pirštų stabdymui. Hidraulinių stabdžių negalima komplektuoti ant rėmo, kuris buvo pritaikytas tik ratlankio stabdžiui, nes rėmas turi būti pritaikytas disko stabdymo inercijai atlaikyti. Konvertacijos nerekomenduojame.
Prekiniai ženklai: Avid, Magura, Sram, Tektro, Shimano
Pauliaus komentaras. Naujus hidraulinius stabdžius galima pamiršti keliems sezonams. Tačiau kai juos reikia taisyti, rekomenduojama palikti šį darbą profesionalams, jie reikalauja specialių įrankių ir supratimo. Dažniausiai hidraulinių stabdžių remontui užtenka pakeisti kaladėles. Kada keisti kaladėles nurodo indikatoriai esantys ant jų. Kai kuriais atvejais į hidraulinių stabdžių skystį patenka drėgmės, todėl nukrenta esančio skysčio virimo temperatūra ir intensyviai stabdant skystis gali užvirti. Užvirus skysčiui gali atsirasti oro burbulu, dėl kurių prireikia daugiau skysčio stabdymui. Tada spaudžiant rankenėlę gali atrodyti, kad neužtenka jos eigos ir neišvystote pakankamos stabydmo galios. Šie požymiai rodo, kad laikas nuorinti stabdžius.
RATLANKIO STABDŽIAI
Kainų lygis: 15 –100 €
Ratlankio stabdžiai skiriasi montavimo ir kaladėlių tipu. Brangesni stabdžiai geriau paskirsto galią per abi puses, leidžia patogiau juos sureguliuoti ir turi geresnę stabdymo galią. Yra keli ratlankių stabdžių tipai: Centilever, V – tipo ir plentiniai.
Prekiniai ženklai: Shimano, SRAM
Pauliaus komentaras. Paprasčiausias būdas atnaujinti stabdymo galią su šia stabdžių sistema yra nupirkti naujas kaladėles. Norint išsaugoti ratlankio ilgaamžiškumą ratlankio kaladėlės būna gaminamos iš gumos mišinio, todėl jos nėra atsparios šalčiui, karščiui ir drėgmei, tad ir nenaudojamo dviračio stabdžiai gali pradėti prasčiau veikti. Visa kita yra sureguliavimo reikalas.
STABDŽIŲ KALADĖLĖS
Kainų lygis: 3– 30 €
Stabdžių kaladėlės yra įvairių, skirtų skirtingų tipų stabdžiams. Pagrindinis skirtumas įvairiuose kainų lygiuose yra medžiagos. Pigiausios kaladėlės arba gerai stabdo, arba ilgai tarnauja. Aukštesniame kainų lygyje stabdymo kokybė nekinta, tačiau kaladėlės patvaresnės ir siūlo labiau nuspėjamą stabdymą.
Prekiniai ženklai: Jagwire, Shimano, SRAM
GRANDINĖS
Kainų lygis: 5 – 60 €
Grandinės skiriasi pavarų kiekiu, spalva ir svoriu. Lengvesnės ir daugiau pavarų turinčios grandinės brangesnės.
Prekiniai ženklai: Shimano, SRAM.
Pauliaus komentaras. Susidevėjusi grandinė gali nulemti tokius dalykus: neveikiančias pavaras arba prašokinėjančius pedalus. Grandinės dėvėjimasis matuojamas specialiu matuokliu, nes plika akimi sunku nustatyti susidėvėjimo lygį. Tokį matuoklį turi kiekvienas dviračių servisas. Grandinė dėvisi nuo purvo, kuris prilimpa ant grandinės tepalo. Taciau grandinės nesutepus dėvėjimas tampa dar greitesnis. Vienintėlė išeitis yra reguliariai išplauti pavarų sistemą ir po kiekvieno plovimo sutepti grandinę. Tačiau net ir gerai prižiūrint grandinę, ji bus dažniausiai keičiamas dviračio komponentas.
GALINIS ŽVAIGŽDŽIŲ BLOKAS
Kainų lygis: 15 – 100 €
Galiniai žvaigždžių blokai skirasi pavarų skaičiumi, pavarų santykiu ir svoriu. Yra dviejų tipų blokai: senesni, sukami prie rato, vientisi blokai su terkšle ir galines žvaigždes tvirtinamos ant galinio rato terkšlės. Dėl svorio kai kurie žvaigždžių blokai turi aliumines žvaigždes, kurių tarnavimo laikas trumpesnis, bet žvaigždžių blokai tampa lengvesni.
Prekiniai ženklai: Shimano, SRAM, Sunrace
Pauliaus komentaras. Kaip ir galinio perjungėjo atveju, nusmailintos žvaigždutės byloja apie susidėvėjusį žvaigždžių bloką. Tokios žvaigždutės„nesugaus“ grandinės perjunginėjant pavaras.
PRIEKINIAI AMORTIZATORIAI, ŠAKĖS
Kainų lygis: 50 – 500 €
Priekiniai amortizatoriai yra kelių rūšių, pagal kainą: spiruokliniai ir oriniai. Jie skiriasi tarp eigos, smūgių sugerimų, reguliavimo galimybių, svorio bei standumo. Galima komplektuoti ir standžias šakes, jos tinka mažiau nelygumu turinčiose trasose arba treniruotėms, kurios padės ištobulinti važiavimo techniką. Galima rinktis tarp anglies pluošto ir aliuminio lydinio šakių ir amortizatorių.
Prekiniai ženklai: Rockshox, Magura, RST, SR Suntour.
SVAISTIKLIAI
Kainų lygis: 15 – 600 €
Svaistikliai skiriasi tvirtinimais ir derinamumu prie centro guolių. Svaistikliai dar skirtomi į MTB ir plento. Brangesni svaistikliai bus lengvesni, bet išlaikys standumą.
Prekniniai ženklai : Shimano, Truativ, SRAM
PRIEKINĖS ŽVAIGŽDĖS
Kainų lygis: 9 – 200 €
Priekinės žvaigzdės skiriasi tvirtinimu prie svaistiklio ir dantukų skaičiumi. Dantukų skaičių galima derinti prie važiavimo stiliaus bei važinėjimo vietovės aukštingumo profilio. Brangesnės žvaigždės yra lengvesnės, tačiau išlaiko dantukų patvarumą.
Prekiniai ženklai : Shimano
PEDALAI
Kainų lygis: 10 – 250 €
Pedalai yra dviejų rūšių: išsegami, kurie reikalauja specialios avalynės ir paprasti – platforminiai. Brangesni pedalai turės patvaresnius guolius, lengvesnį svorį, geresnį išsegimo mechanizmą, brangesnes, patvaresnes medžiagas, bus standesni.
Prekiniai ženklai: Exustar, Shimano, Wellgo.
RATAI
Kainų lygis: 25 – 1000 €
Ratai dažniausiai yra pirmas dalykas dviratininko pagerinimų saraše. Ratų pasirinkimą dažniausiai riboja diametras, plotis, pavarų ar svorio reikalavimai. Ratai būna surinkti su skirtingomis stebulėmis. Naujausiam standartui būnant 11 pavarų, 90% naujų ratlankių yra su jomis pritaikytoms stebulėmis. 11 pavarų stebulės yra tinkamos ir 9 bei 10 bėgių sistemas turintiems dviračiams. Ratų kaina priklauso nuo technologijų, kurios leidžia pasiekti standesnį ir lengvesnį ratą. Rato konstrukcija nesikeičia nuo 1869 m. Nors konstrukcija yra fundamentaliai ta pati, rato savybes įtakoja surinkimas, panaudotos medžiagos bei papildomos technologijos.
Prekiniai ženklai: Fulcrum, Stans no tubes, Shimano
Pauliaus komentaras. Kai ratas tampa kreivas, jį galima ištiesint įtempiant stipinus. Tačiau po smūgių ratlankiai neretai įlinksta ir dėl to stipinus reikia įtempti ne vienodu stiprumu. Ratlankis su skirtingai įtemptais stipinais tampa jautresniu ateities smūgiams. Ratų sukimuisi reikalingi guoliai. Yra skirtingų tipų guoliai, bet visi susidėvi į juos patekus drėgmei ar purvui. Girgždantys ar klibantys guoliai yra aiškus susidėvėjimo indikatorius.
RATŲ DALYS
Kainų lygis: 1 – 200 €
Siulome ratų dalis remontui, galime parinkti tinkamą derinį, surinkti kokybiškam ratlankiui pagal reikalavimus. Dalys: stipinai, stipinų galvutės, stebulės, ratlankio juosta, ratlankiai.
Prekiniai ženklai: DT Swiss, Stans no tubes, Fulcrum, Shimano, Novatec
PADANGOS
Kainų lygis: 10 – 80 €
Padangos būna skirtingų pločių ir diametrų. Padangų pasirinkimą riboja turimas ratlankis. Kainos skirtumą lemia kameros savybės ir medžiagos. Bekamerinės ir klijuojamos padangos reikalauja papildomų gamyklinių žingsių, todėl yra brangesnės. Padangą reikia derinti pagal važiavimo stilių, svorį, dangą ir oro salygas. Brangesnės padangos dažniausiai siūlo geresnį sukibimą, riedėjimą ir svorį, vidutinės kainos padangos orientuotos į apsaugą nuo pradūrimų ir į ilgaamžiškumą, įslaikant gerą riedėjimą ir svorį. Pigiausios padangos orientuotos į ilgaamžiškumą ir apsaugą nuo pradūrimo, bet nukenčia riedėjimas, svoris ir sukibimas.
Prekiniai ženklai: Schwalbe
CENTRO GUOLIAI
Kainų lygis: 5 – 60 €
Centro guolius reikia rinktis pagal rėmo konstrukcija ir turimus ar norimus komplektuoti svaistiklius. Centro guoliai turi daug skirtingų tipų ir standartų. Didesnė kaina lemia mažesnį centro guolių svorį bei medžiagas.
Prekiniai ženklai: Shimano, SRAM, TRUATIV
GUOLIAI
Kainų lygis: 2 – 30 €
Atsiradus girdždėjimui ar klibėjimui galime pakeisti įvairius rato, vairo, askesuarų ir kt. guolius.
AKSESUARAI
Kainų lygis: 5 – 100 €
Siūlome įvairius dviračių aksesuarus: dviračio rankenas, vairuo juostas, vairus, vairo išnašas, bagažines, gertuves, gertuvių laikiklius, šviesas, kompiuterius, purvasargius, atšvaitus, krepšius, balnelius, balnelio stovus, pompas, užraktus ir kt.
Tekstas: Sportland Magazine
Nuotraukos: gamintojų
Komentarai
Jeigu čia dviračių serviso profesionalas tai aš afrikos dramblys 🙂
Sveiki Pauliau, ar įmanomas toks dalykas kaip ragų tiesinimas jei truputi kreivas?
Sveiki,
Priklauso nuo kreivumo ir vairo lydinio, galite atgabenti apžiūrai.