Šiltuoju metų laiku lauke galima išvysti vis daugiau žmonių su riedučiais, riedlentėmis ir paspirtukais. Nenuostabu, kad tuo pačiu Lietuvoje atsiranda vis daugiau tinkamos infrastruktūros įvairioms judėjimo priemonėms – daugėja dviračių takų, rampų ir ekstremalaus sporto aikštelių.
Kauno „Akropolyje“ esančios „Adidas“ parduotuvės vadovė Gabija Jurkšaitė pati važinėja riedučiais ir riedlente. Pasak jos, žmonės vis atsakingiau perka šias priemones, bet yra nemažai ir tokių, kurie įsigyja tam tikras priemones neįvertinę savo poreikių arba galimybių.
Apie riedučių ir riedlenčių ypatybes G. Jurkšaitė papasakojo interviu „Sportlandmagazine.lt“.
Kuo tave sužavėjo riedučiai ir riedlentės?
Pradėjus studijuoti Kaune, įsidarbinau specializuotoje įmonėje, kuri prekiavo vien sportiniu inventoriumi. Teko nemažai domėtis riedučių savybėmis bei jų skirtumais. Taip pat turėjau galimybę išbandyti visų kategorijų riedučius ir pajusti jų skirtumus (važiavimo, stabdymo, greičio). Dėl to įsigijau riedučius, o vėliau – ir riedlentę. Renkantis riedlentę yra panašiai kaip ir su riedučiais – apsisprendimui įtakos turėjo geros riedėjimo savybės, lentos minkštumas, ratukų sukibimas ir, žinoma, dizainas (šypsosi).
Ar Kaune yra pakankamai išvystyta infrastruktūra važinėtis riedučiais, riedlente ar paspirtuku?
Kaunas turi puikius parkus ir trasas važinėtis tiek riedučiais, tiek riedlente, tiek paspirtukais ar kitomis priemonėmis. Parkai sutvarkyti, takučiai nutiesti nauji bei platūs. Vietos užtenka ir pėstiesiems, ir važiuojantiesiems. Vieniems patinka važinėti tiesiąja trasa, kitiems patinka sukti ratais. Man asmeniškai patinka važinėti parkuose, kadangi sutinku naujų žmonių, pamatau klientus, kuriems teko papasakoti apie riedučius ar riedlentes. Dabar Kaune yra didelis sutvarkytas Kalniečių parkas. Jame nuolatos sutiksi važinėjančius riedučiais, paspirtukais, riedlentėmis. Šis parkas mano mėgstamiausias, nes yra vietos ir pailsėti, ir pavažinėti. Na o ilgiausia trasa Kaune yra Neries krantinė.
Kokios yra riedučių ir riedlenčių ypatybės ir į ką reikia atkreipti dėmesį perkant?
Renkantis riedučius, svarbu atkreipti dėmesį ne tik į išvaizdą, bet ir į keturis svarbiausius dalykus. Tai – ratukų dydis, kuris būna nuo 64 iki 125 mm, ratukų kietumas, guolių klasė ir užveržimo sistema. Kuo didesni riedučių ratukai (pvz. 90 mm ar 100 mm), tuo greitesnis važiavimo tempas, tik manevruoti reikia jau didesniu spinduliu. Kuo ratukai mažesni (pvz. 80 mm), tuo manevravimas yra lengvesnis, tačiau reikia daugiau pastangų norint išvystyti didesnį greitį.
Renkantis riedučius aktualu pasirinkti ir tinkamus riedučio ratukus. Ratukai žymimi A raide. Jie būna 74a, 80a, 84a, 85a, 90a, 95a ir t.t. Kuo ratukai yra kietesni, tuo jie mažiau sugeria nelygumus ir mažiau dėvisi, o kuo ratukai minkštesni, tuo jie labiau linkę sugerti visus nelygumus ir tuo pačiu greičiau nusidėvi.
Taip pat geram ir smagiam važiavimui svarbi ir guolių klasė. Klasės yra tokios, kad kuo jos didesnės, tuo važiavimas tampa smagesnis bei lengvesnis, nes nereikalauja daug jėgų ir energijos. Kalbant apie guolių klases, jos būna Abec 3, Abec 5, Abec 7, Abec 9, Ilq 3, Ilq 5, Ilq 7 ir Ilq9.
Na o paskutinis labai svarbus dalykas – aulo užveržimo sistemos, kitaip tariant užrišimas. Norint neužtrukti aunantis riedučius, yra sukurtos kelios greito užveržimo sistemos. Viena iš jų – BOA sistema. Ji veikia ratuko sukimo principu. Tai yra lengvas ir greitas užveržimas bei kita užtraukimo principo sistema, nereikalaujanti daug laiko prie riedučio aulo priveržimo prie kojos – įtempei ir atleidai. Taip pat renkantis riedučius svarbu žinoti, kiek planuojate laiko skirti važinėjimams ir kokią pinigų sumą galite investuoti į juos.
Riedučių, paspirtukų ir riedlenčių galerija
Riedučiai būna kelių skirtingų kategorijų. „Fitness“ riedučiai skirti važinėtis ilgoms bei tiesioms trasoms. Ši riedučių kategorija yra populiariausias pasirinkimas tarp mėgėjų, norint tiesiog pajusti riedėjimo malonumą važinėjant lygiu asfaltu parke. Kadangi ši kategorija yra dažniausias mėgėjų pasirinkimas, jie turi įmontuotą kulno stabdį. Būtent šios kategorijos „Sportland“ parduotuvėje yra didžiausia pasiūla.
Kita riedučių kategorija – „Speedskates“. Šie riedučiai patys greičiausi, nes pasižymi didelio diametro ratais. Kaip ir „fitness“, jie skirti tiesioms, lygioms ir ilgoms trasoms, tačiau reikalaujantys daug daugiau įgūdžių juos suvaldant. Labai populiarus pasirinkimas „Freeskates“ kategorijos riedučių. Tai – miesto riedėjimo riedučiai, pasižymintys manevringumu ir patvarumu. Tarp triukų ir šuolių mėgėjų populiari riedučių kategorija – „Aggressive“. Jie skirti atlikti įvairiems triukams, važinėti rampomis, čiuožimams turėklais. Jie išsiskiria mažais ratais, todėl yra labai manevringi, tačiau didelį greitį išvystyti su jais sudėtinga.
Renkantis riedučius, svarbu atkreipti dėmesį ir į riedučio rėmą. Rėmas būna aliuminis ir plastmasinis. Aliuminis rėmas pasižymi tvarumu ir ilgaamžiškumu, o plastmasinis – lengvesnis, bet mažiau patvaresnis. Riedučių kaina priklauso nuo savybių. Kuo riedučiai turi geresnes/aukštesnes savybes, tuo su jais yra smagiau, lengviau važiuoti, bet jie bus brangesni. Renkantis pirmuosius riedučius, nereikėtų rinktis pačių greičiausių riedučių, bet nereikėtų taupyti ant gerų riedučių savybių ir aulo patogumo. Pradžiamoksliams rekomenduočiau išsirinkti iki 85 mm riedučio ratuko diametro, nes su jais nebus sudėtinga manevruoti, sugebėsite išvengti staigių kliūčių. Guoliukų klasė ilq7 – optimalus variantas. Taip pat reikėtų nepamiršti ir kūno dalių apsaugos, kurios padės išvengti nelaimingų atsitikimų ar staigių smūgių.
Kalbant apie riedlentes, tai principas labai panašus kaip ir kalbant apie riedučius, nes važiavimas priklauso ir nuo ratukų dydžio, ratukų kietumo bei lentos sudėties. Labai svarbu žinoti, kur planuojate važinėti, kadangi jos yra skirtingų kategorijų. Vienos skirtos važinėtis ant rampų, todėl su jomis važiuojant takučiu, jaučiamas diskomfortas, nemalonus ir kietas važiavimas. Šios riedlentės pasižymi lenktais lentos galais, mažais ir kietais ratukais. Miesto riedlentės, kitaip vadinamos „longboardais“, pasižymi minkštais ir plačiais ratukais, ilga lenta, kuri dažniausiai būna iš kelių sluoksnių klevo ar stiklo pluošto.
Kaip keičiasi riedučiai ir riedlentės su laiku?
Riedučiuose ir riedlentėse pagrindinės savybės nesikeičia. Lieka tos pačios guolių klasės, ratukų dydžiai ir kietumai. Dažniausiai keičiasi išorinio aulo medžiaga ar riedlentės pluoštas. Naujas dalykas, atsiradęs riedučiuose, kurio mano laikais vaikystėje nebuvo – tai BOA užveržimo sistema. Tai greitas ir patogus užveržimo būdas. Kalbant apie riedlentes, viena iš inovacijų šiuo metu yra elektriniai „longboardai“. Manau, kad ateityje atsiras daugiau tokių inovacijų, nes mūsų pasaulis pilnas naujienų ir netikėtumų.
Riedučius ar riedlentes galima nusipirkti tiek oficialiose parduotuvėse, tiek skelbimų portaluose ar kinietiškose „online“ parduotuvėse. Kokie pavojai tyko perkant riedučius nepatikrintose vietose?
Perkant riedučius, nepatarčiau pirkti iš nepatikimų portalų ar iš skelbimų. Dažniausiai tokios praduodamos prekės būna žemos kokybės ir perkantysis tikrai nepamatys ir nesužinos, kol nepradės naudotis preke. Defektai dažniausiai būna susiję su guoliais ir pačių prekių nepriežiūra. Tiek su riedučiais, tiek su riedlente ar paspirtuku per balas važinėti nerekomenduojama, kadangi greičiau pradeda rūdyti guoliai, pradeda strigti ratukai. Aišku, svarbiausia laiku pamatyti ir sutvarkyti šią problemą. Tam yra įvairios priežiūros priemonės bei servisai. Pats geriausias ir patikimiausias būdas pirkti riedučius/riedlentes ar paspirtukus yra specializuotose parduotuvėse. Perkant iš tokių parduotuvių, visada gausi informacijos apie prekę, apie prekės priežiūrą bei garantinį. Kadangi darbuotojai turi nemažai patirties ir žino visus svarbius dalykus susijusius su šiomis prekėmis, jie gali patarti visiems norintiems įsigyti riedučius, riedlentes ar paspirtukus. Net ir patiems mažiausiems.
Tekstas: Dominyko Genevičiaus
Nuotraukos: asmeninio archyvo: Sportland