Trečiosiose savo olimpinėse žaidynėse šiemet dalyvavęs burlentininkas Juozas Bernotas mėgsta iššūkius, kurie jį tik dar labiau veda į priekį. Po Tokijo olimpinių žaidynių, kurių buriavimo varžybų „RS:X“ klasėje J. Bernotas užėmė 15-ąją vietą, sportininkas išmėgino jėgas „Raceboard“ klasės pasaulio čempionate ir tapo nugalėtoju.
Praėjusį savaitgalį Nidoje vykusiame Lietuvos čempionate J. Bernotas iškovojo aukso medalį dar vienoje burlenčių klasėje – „iQFoiL“.
Beje, varžybos Nidoje pareikalavo kantrybės, nes pirmąją dieną sportininkai negalėjo startuoti dėl vėjo trūkumo. Vis tik nuo antrosios dienos viskas vyko pagal planą ir J. Bernotas per dvi dienas laimėjo visus penkis plaukimus.
„Buriavimas yra toks sportas, kuriam sąlygos visada būna skirtingos. Šįkart vėjo buvo nedaug, teko jo laukti, tačiau buriavime tai yra įprasta. Džiugu, kad jo sulaukėme. Sąlygos buvo neblogos, džiugino saulė ir geras oras“, – pasakojo J. Bernotas.
„Sportlandmagazine.lt“ nusprendė pasidomėti, kuo skiriasi burlenčių klasės ir kokios yra jų ypatybės.
„Raceboard“ yra viena seniausių burlenčių klasių. Dabar inventorius yra ištobulėjęs, bet pats principas yra išlikęs nuo pat šių burlenčių atsiradimo. Lenta yra siaura ir ilga, didelė burė. Šioje klasėje inventorius turi nedaug apribojimų. Yra nurodyti reikalaujami matmenys ir viskas. Yra skirtingi gamintojai ir kiekvienas gali pasirinkti burlentę pagal savo poreikius arba galimybes“, – aiškino J. Bernotas.
„RS:X“ burlenčių klasė nuo 2008 metų buvo olimpinė. Būtent šioje klasėje J. Bernotas tris kartus dalyvavo olimpinėse žaidynėse. Tiesa, šiai klasei Tokijo olimpinės žaidynės buvo paskutinės.
„RS:X“ burlentės atsirado 2004 metais. Jos buvo modernesnės ir šiuolaikiškesnės. Burlentės galėjo plaukti ir prie silpno vėjo, o esant stipriam vėjui, išvystydavo labai didelį greitį. Tuo ji gerokai pranašesnė nei „Raceboard“ burlentė“, – teigė olimpietis.
Nuo 2024 metų Paryžiaus olimpinių žaidynių „RS:X“ klasę pakeis „iQFoiL“. Tai yra „RS:X“ klasės monotipas.
„Visi dalyviai šioje klasėje plaukia to paties gamintojo burlentėmis. Visas inventorius yra griežtai reglamentuotas, negalima nieko keisti. Esminis skirtumas – „iQFoiL“ turi povandeninį sparną, kurio pagalba maksimaliai sumažinama trintis su vandeniu. Dėl to burlentė, net ir prie mažo vėjo gali išvystyti labai didelį greitį. Visas inventorius ant to sparno skrieja ore“, – sakė J. Bernotas.
Pasak buriuotojo, pačių burlenčių valdymo principas yra tas pats, tačiau kiekviena klasė turi savo specifiką, todėl pereinant prie kitos klasės, reikia nemažai treniruotis.
„Reikia persikvalifikuoti ir daug ką išmokti. Tai nėra lengva, bet iš kitos pusės, „iQFoiL“ klasėje galbūt yra kiek lengviau fiziškai. Kadangi plaukiama yra praktiškai ore, tai krūviai yra kitokie. Treniruotis reikia kaip visada daug, tiesiog dabar viskas vyksta kiek kitaip ir reikia pamiršti senus įpročius, seną techniką. Daug ką reikia mokytis iš naujo“, – pabrėžė sportininkas.
„iQFoiL“ klasė skiriasi ir savo varžybų ypatybėmis. Čia, skirtingai nuo kitų minėtų klasių, yra keletas disciplinų.
„Course Race“ lenktynėse yra ta pati distancija, kuri pritaikyta ir jachtoms, bet gali būti rengiamos ir slalomo varžybos, kurių metų yra plaukiama skersai vėjo. Taip pat vyksta ir maratono lenktynės, kur būna daugiau laisvės. Man kol kas geriausiai sekasi „Course Race“, bet reikės visas disciplinas įvaldyti kaip įmanoma geriau“, – aiškino burlentininkas.
Nauja olimpinė „iQFoiL“ klasė į šį sportą vilioja daug naujų žmonių, todėl konkurencija turėtų būtų gana didelė. J. Bernotas mano, kad vėliau konkurencija pasaulyje bus panaši, kaip ir anksčiau, nes įprastai žmonės, kurie išbando naujas burlentes, greitai pasiskirsto į tuos, kas nori siekti pergalių profesionaliame sporte, ir tuos, kam tai liks mėgėjišku užsiėmimu.
Šiuo metu Lietuvoje yra penkios „iQFoiL“ klasės burlentės. Jas visas buvo galima išvysti Lietuvos čempionate Nidoje.
„Labai tikiuosi, kad konkurencijos bus ir Lietuvoje. Norėčiau, kad ji kasmet būtų vis didesnė“, – sakė J. Bernotas.
Tekstas: Dominyko Genevičiaus