Nuo olimpinio bėgimo iki gatvės mados ir hiphopo kultūros visame pasaulyje. Per 47 metus „Cortez“ modelis spėjo ne tik sužibėti, bet ir suvaidinti svarbų vaidmenį įvairiose gyvenimo srityse.
Puikiai pažįstamas „Nike Cortez“ siluetas ne visada atrodė būtent taip, koks yra pastaruoju metu. Sunku patikėti, bet 1972 m. debiutavusių „Nike“ bėgimo batelių šaknys siekia 1966-uosius. Tuo metu „Nike“ dar vadinosi „Blue Ribbon Sports“ (BRS), o kompanijos veikla gimtajame Oregone nė iš tolo neprilygo šiandienos rezultatams ir išradimams. Lygiai taip pat, kaip ir patys „Cortez“ – jų istorija savo amžiumi lenkia netgi pačią kompaniją „Nike“.
Naujovės – kelias sėkmės link
„Blue Ribbon Sports“ – kompanija, kurią įkūrė Philas Knightas ir Billas Bowermanas, tik pradėjo plėtoti pirmąsias kedų kūrybos idėjas. Iki tol jų pagrindinė veikla buvo japonų gamintojo „Onitsuka Tiger“ avalynės perpardavimas JAV teritorijoje.
Šios įmonės įkūrėjai sportinės avalynės gamybos procese įžvelgė trūkumų. Vienas jų – bėgant „Onitsuka Spring Up“ modelio išorinė pado dalis lydėsi lyg sviestas, o vidinė išlikdavo nepakitusi. Kedai nebuvo patikimi, o juos avėdami bėgikai netgi rizikuodavo patirti traumą. Billas su Philu nusiuntė japonams laišką, siūlydami sujungti „Spring Up“ modelio vidinį padą su „Limber Upׅ“ modelio išoriniu padu. Naujai sukurtam siluetui buvo būdinga tuo laiku neregėta amortizacija ir aptakumas, dėl kurio „Cortez“ atrodė lyg ateiviai iš ateities.
Teisinės lenktynės dėl pavadinimo
Pirmasis modelio prototipas BRS įmonėje buvo pristatytas 1967-aisiais ir pakrikštytas „Aztec“, tačiau šis simbolinis pavadinimas jau buvo užimtas. Kiek vėliau sukurtas pavadinimas – ispanų konkistadoro Hernáno Cortéso, kuris buvo laikomas svarbiausia Actekų imperijos žlugimo priežastimi, garbei. „Cortez“ tuo metu priklausė „Onitsuka Tiger“ kompanijai, o „Nike“ nuosavybe tapo nelengvai. Amžinybę trukusių teismų pabaigoje pavadinimą į „Nike“ pakeitusi BRS įmonė sugebėjo teismuose nugalėti „Onitsuka Tiger“ ir kartu išsilaisvinti nuo priklausomybės japonams. Pirmojo kūrinio pavadinimas „Cortez“ tapo „Nike“ įmonės teisine nuosavybe ir oficialiai buvo pakeistas į „Nike Cortez“. Tuo tarpu „Onitsuka Tiger“ teko suktis iš padėties ir turimam kedo siluetui suteikti naują pavadinimą: „Corsair“. Taip, supratote teisingai – kelerius metus abi įmonės gamino vienodo pavadinimo kedus su skirtingais logotipais šonuose: „Onitsuka Tiger Cortez“ ir „Nike Cortez“.
Inovatyvios bėgimo avalynės triumfas
Dar 1970-aisiais atlikto tyrimo metu buvo užfiksuotas fenomenalus rodiklis: beveik 70 proc. JAV bėgikų avėjo „Onitsuka Tiger“ avalynę. Vieninteliu platintoju šioje šalyje ilgainiui tapo tuomet dar BRS pavadinimą turėjusi kompanija „Nike“. Tai buvo tik laiko klausimas, kada pavadinimą pakeitusi įmonė sugebės prisivilioti užsienietišku produktu susidomėjusių klientų ir pasiūlys išties inovatyvią bėgimo avalynę. Pats „Nike Cortez“ modelis tapo ne tik dideliu technologiniu bėgimo avalynės triumfu, bet ir kertiniu akmeniu „Nike“ gyvavimo pradžioje.
Įtaka gatvės kultūrai
Vis dėlto net ir toks sėkmės sulaukęs modelis kaip „Cortez“ turi tamsiąją istorijos pusę. JAV vakarų pakrantėje paplitęs siluetas laikui bėgant tapo dėmesio epicentru ne tik bėgimo takeliuose, bet ir Los Andželo gatvėse, iš kurių ne viena garsi ir neigiamu kriminaliniu atspalviu. Tuo metu prasidėjusi hiphopo kultūros (ypač repo, tiksliau, gangsterių repo) plėtra padarė neigiamą įtaką prieš tai bėgikų ir paauglių avėtų „Nike Cortez“ įvaizdžiui.
Išties patogus modelis, minimalistinis dizainas ir bukas priekis patraukė repo atlikėjų dėmesį. Vieną didžiausių vaidmenų šioje istorijoje atliko tuo metu prieštaringai vertinama repo grupė NWA, savo kūryboje pabrėžusi vyraujančią netaiką šalyje bei valdžios kurstomą rasizmą. O repo atlikėjas Snoop Doggas, kuriam ne kartą teko susidurti su teisėsauga, daugybę kartų buvo užfiksuotas avintis „Nike Cortez“. Tėvai ėmė vengti šiuos kedus pirkti savo vaikams, kurie, įkvėpti repo atlikėjų, norėjo būtent „Cortez“.
Tiesa, neigiamą požiūrį į „Cortez“ švelnino legendinės sporto komandos – „Oakland Raiders“ ir „Los Angeles Kings“, kurios nespalvotus nailoninius „Nike Cortez“ įrašė į savo privalomos atributikos sąrašą.
Vis dėlto gatvės kultūros kova su teisėsauga nebuvo paremta iki galo išanalizuotais motyvais bei tiesmukais veiksmais, tad laikui bėgant nurimo. Tuo metu „Nike Cortez“ sportiniai bateliai tapo laiko patikrintu ir vietinius kivirčus išgyvenusiu modeliu.
„Nike Cortez“ svarba yra žinoma visiems pasaulio „sneakerhead‘ams“, o pačios „Nike“ kompanijos dėmesys šiam modeliui, atrodo, nė kiek nemažėja. Kedai begalę kartų buvo pastebėti pasaulinio populiarumo kino filmuose, vaizdo reklamose arba dainų klipuose.
Platus požiūris
Šiuo metu „Nike Cortez“ gatvės mados pasaulyje užsitarnavo pavydėtiną reputaciją, o pats modelis simbolizuoja ne tik jų savininko polinkį į hiphopą, gatvės madą, kultūrą, muziką, šokius ar sportą. „Cortez“ gali simbolizuoti juos avinčiojo liberalų mąstymą, plačią pasaulėžiūrą ir ryžtą, tvirtą charakterį bei neteisybės netoleravimą. Dažnai sakoma, kad norėdamas suprasti kompanijos „Nike“ logiką bei moralinius principus iš pradžių turi suprasti „Cortez“.
„Cortez“ įkėlė „Nike“ į pasaulio žemėlapį”, – pareiškė Isackas Fadlonas, populiariosios Los Andželo kedų parduotuvės „Sportie L.A.“ savininkas.
Įdomūs faktai
„Cortez“ pavadinimas turi gilią prasmę – Actekų imperijos žlugimo kaltininku buvo laikomas ispanų konkistadoras Hernánas Cortésas.
1980-aisiais vykusio Eltono Johno koncerto metu dainininkas vilkėjo sceninį kostiumą, primenantį blizgučiais apklijuotą beisbolo žaidėjo aprangą, ir avėjo klasikinius „Nike Cortez“ kedus.
Įprastai „Nike Cortez“ gaminami iš nailono ir verstos odos detalių. Toks detalių junginys apsaugo nuo drėgmės patekimo į batelių vidų, dėl to galima teigti, kad šis kedų modelis yra neperšlampamas.
1994 m. filme „Forestas Gampas“ pagrindinis herojus vaizduojamas bėgantis su „Nike Cortez“ kedais.
Reperio Kendricko Lamaro bendradarbiavimo su „Nike“ pradžią vainikavo trys riboto leidimo „Nike Cortez“ modeliai: „Damn“, „Kung Fu Kenny“ ir „The Championship“.
45-ojo „Nike Cortez“ modelio gimtadienio proga Bella Hadid atliko pagrindinį vaidmenį „Nike“ reklaminėje kampanijoje, skirtoje aktorei Farrah Fawcett pagerbti.
1970 m. JAV atlikto tyrimo metu buvo užfiksuotas fenomenalus rodiklis: beveik 70 proc. visų apklaustų bėgikų avėjo „Tiger“ avalynę, kurią vietinei rinkai tiekė būsimi „Nike“ įmonės įkūrėjai.
Tekstas ir nuotraukos: „Nike“