Profesionaliajame sporte labai svarbu, kokią aprangą ir avalynę dėvi sportininkai. Apranga turi pasižymėti tik geriausiomis savybėmis – dėl to negali būti jokių nuolaidų. Specialistai Tomas Jacevičius ir Arvydas Breidokas iš UAB „Sporto dvasia“ pasakoja apie futbolininkams „Nike“ sukurtą aprangą.
Iš pradžių verta pakalbėti, kodėl sporto prekių ženklų bendrovės bendradarbiauja su sporto žvaigždėmis. „Sporto prekių ženklų bendrovės negali apsieiti be sporto žvaigždžių, nes tik dirbant kartu galima pasiekti geriausią rezultatą. Kuriant kiekvieną gaminį atsižvelgiama į vartotojo poreikius, o reikliausi sporto prekių vartotojai kaip tik ir yra žvaigždės. Sportininkas mėgėjas nebūtinai atkreips dėmesį, o žvaigždėms svarbi kiekviena detalė – raištelių surišimas, medžiagų prisitaikymas prie skirtingų oro sąlygų, sukibimas su paviršiais, gaminio masė“, – svarbias savybes vardija Tomas.
Taip pat reikia paminėti rinkodarą, nes futbolo gaminius geriausiai reklamuos Cristiano Ronaldo ar kiti jo lygio žaidėjai, kurių kiekvieną judesį socialinėje žiniasklaidoje seka milijonai gerbėjų.
„Kiekvienas jaunas futbolo žaidėjas gerąja prasme gyvena svajonėse. Jis norėtų daryti triukus kaip Neymaras ir mušti įvarčius kaip Ronaldo. Reali galimybė sekti savo favoritu yra avėti tokius sportbačius kaip ir jis. Net jeigu tai paprastesnis modelio variantas“, – priduria Arvydas.
Kaip gimsta futbolininkų apranga
„Tikslius aprangai keliamus reikalavimus nustato UEFA ir FIFA: kiek ir kokio dydžio logotipų galima naudoti, kokio dydžio gali būti emblema, kokie skaičių standartai ir pan. O visa kita neribojama ir geriausią variantą galima rasti bendradarbiaujant su atitinkama federacija. Įprastai įmonės, valdančios prekės ženklą, pateikia pirminius siūlymus dar likus porai metų iki finalinio turnyro. Tada vyksta intensyvus procesas, per kurį surandamas visiems priimtinas galutinis sprendimas. Nors apranga pabrėžia unikalų komandos identitetą ir tautines spalvas, vis dėlto vieno prekės ženklo aprangos, skirtos konkrečiam dideliam sporto įvykiui, būna panašios, – atkreipia dėmesį Tomas. – Gaminio kūrimas trunka kelerius metus, o žaidėjai ir sporto šakos federacijos daro didelę įtaką galutiniam sprendimui. Modeliai, medžiagos ir visa kita išbandoma sporto aikštelėse skirtingomis oro sąlygomis. Nė viena apranga nepatenka į turnyrą, kol žaidėjai visų jos detalių nepripažįsta kaip tinkamų.“
Kiekvienam didžiajam turnyrui – tai, kas geriausia
Technologijos ir mados keičiasi, todėl bėgant metams kinta ir futbolininkų apranga – marškinėliai būna su apykakle arba be jos, prigludusio ar laisvo kirpimo, trumpikės labai trumpos ar ilgesnės ir t.t. Vis dėlto gamintojai siekia modelių naujumu nustebinti kiekviename turnyre. Šiuo metu vis labiau populiarėja perdirbtos medžiagos. Tomas primena, kad jau prieš kurį laiką „Nike“ nustebino futbolo apranga, pagaminta iš perdirbtų plastiko butelių.
„Šioje virtuvėje svarbų vaidmenį atlieka verslas, nes milijonai sporto aistruolių visame pasaulyje trokšta įsigyti pačius naujausius savo rinktinės marškinėlius. Visuotiniai prekių ženklų pardavimo rezultatai futbolo kategorijoje labai priklauso nuo to, kiek šio prekės ženklo komandų patenka į turnyrą“, – konstatuoja Tomas ir priduria, kad technologinė plėtra tęsiasi, tad kiekvienam turnyrui bus kuriama kas nors nauja.
Svarbiausia – gaminio masė, termoreguliacija, medžiagos gebėjimas pašalinti drėgmę ir patogus avėjimas. Taip pat visada reikia atsižvelgti į sąlygas, kuriomis vyks varžybos. Jeigu vietovės klimatas itin karštas ir drėgnas, parenkamos tam tinkamos medžiagos ir marškinėlių modelis: marškinėliai turi puikiai kvėpuoti – nepriimtina, kad sušlapę nuo prakaito jie liptų prie kūno ir varžytų sportininko judesius.
„Tačiau varžybų apranga – tik dalis to, ko reikia. Iš tiesų sportininkai gerokai daugiau treniruojasi nei rungtyniauja. Todėl pirmaujančių prekių ženklų bendrovės itin daug investuoja į treniruočių aprangą, įrangą, nes ir šiems gaminiams pagaminti turi būti taikomos aukštosios technologijos ir naudojamos naujausios medžiagos“, – sako Arvydas.
Įdomioji statistika
Pastarajame pasaulio čempionate dalyvavo 387 žaidėjai, 53 proc. jų avėjo „Nike“ batelius.
Populiariausi modeliai buvo „Mercurial“ ir „Tiempo“.
„Nike“ bateliais iš viso įmušti 76 įvarčiai.
Pasaulio čempionate daugiausiai įvarčių įmušė Miroslavas Klose (per keturis čempionatus – 16 įvarčių). Varžybose jis avėjo „Nike“ modelius „Tiempo“ ir „Hypervenom“.
Antras pagal rezultatyvumą – C.Ronaldo (15 įvarčių). Jam buvo sukurtas ir pagamintas „Nike“ modelis „Mercurial“.
Per pastarąjį pasaulio futbolo čempionatą lemiamas buvo finale įmuštas įvartis, kai Vokietija per pratęsimą 1:0 nugalėjo Argentiną ir buvo karūnuota pasaulio čempione. Įvarčio autorius – Mario Götze, kuris avėjo tik ką rinkoje pasirodžiusia naujausia „Nike“ futbolo avalyne „Nike Magista“.
„Nike“ komandų dešimtukas
Bendrovė „Nike“ bendradarbiauja su daugeliu garsių komandų, o šiais metais pasaulio čempionate su jos apranga aikštelėje pasirodys dešimties šalių rinktinės: Brazilijos, Anglijos, Prancūzijos, Portugalijos, Kroatijos, Lenkijos, Australijos, Nigerijos, Saudo Arabijos ir Pietų Korėjos. Tiek komandų „Nike“ aprangą dėvėjo ir 2014 m. pasaulio čempionate Brazilijoje.
Tekstas: Karina Sėrikova
Nuotraukos: Nike