Legendiniams Air Force 1 batams šie metai jubiliejiniai – jie švęs 35-ąjį gimtadienį. Sportland laisvalaikio ir sporto avalynės ekspertas Deividas Maconka neslepia ypatingų simpatijų šiam modeliui. Pateikiame jo laisvos formos odę vieniems populiariausių batelių istorijoje.
Istorija
Air Force 1 (toliau AF1) yra prestižiniai ir neprilygstami kedų pasaulio batai. Nesvarbu, ar esi nešališkas stebėtojas, ar seki kiekvieną šių batų išleidimo datą, ar tiesiog esi ekspertas – negali paneigti AF1 įtakos kedų kultūrai.
Batus 1982 metais sukūrė Bruce‘as Kilgore, tuometinis Nike tyrimų ir plėtros vadovas, kuris taip pat buvo atsakingas už K-Car dizaino sukūrimą. Taip, žmogus, sukūręs geriausiai parduodamus sportinius batelius istorijoje, yra prisidėjęs prie standartiškiausiai atrodančio automobilio dizaino sukūrimo. Kampuotas, labai nutolęs nuo stiliaus – viską, ko nenorime matyti bate, jis panaudojo automobilyje.
AF1 buvo išleistas daugiau nei tūkstančiu skirtingų variacijų, tikslaus skaičiaus turbūt nebežino niekas. Pastaruoju metu įsimintini leidimai buvo COMME des GARÇONS “Emoji” ir A-COLD-WALL*’s.
Pirmasis šešetas
1982 metais Nike išrinko šešis NBA žaidėjus, kurie reprezentuos AF1. Dabar ši grupė yra žinoma „pirmojo šešeto“ vardu, o ją sudarė: Moses Malone (Philadelphia 76ers), Mychal Thompson (Portland Trail Blazers), Bobby Jones (Philadelphia 76ers), Calvin Natt (Portland Trail Blazers), Jamal Wilkes (L.A. Lakers) ir Michael Cooper (L.A. Lakers). Reklamuoti ir pristatyti rinkai visi šeši žaidėjai gavo AF1 balta/pilka.spalvų derinio batus.
Klasika
Air Force 1 turi savo dainą (ne, tai nėra Nelly kūrinys, bet apie tai vėliau). 2007 metais Kanye West, Nas, Rakim ir KRS-One susibūrė ir įrašė „Classic (Better Than I‘ve Ever Been)“. Dainos pagrindinė tema yra nepavaldumas laikui, joje ne kartą minimas AF1 pavadinimas: Rakim sudainavo tokią eilutę “I came in the door, became one of y’all’s leader / In a fresh pair of Air Force 1 sneakers” (Atėjau su naujutėlaičiais Air Force One snykeriais/Ir tapau vienu iš jūsų lyderiu).
Grupė šią dainą gyvai sudainavo per AF1 25 jubiliejaus vakarėlį, kurį transliavo MTV2. Dainą išleido Nike Records, o visos surinktos lėšos pervedamos į jaunimo paramos programas, tokias, kaip Force4Change.
Fukijama
AF1 niekada negalėjo skųstis dėmesio stoka. Jie dažnai matomi muzikiniuose vaizdo klipuose, ant žvaigždžių kojų renginių metu, bet daugiausiai dėmesio susilaukė 2006 metais per HBO kanalu transliuojamą „Entourage“ seriją. Šioje serijoje buvo pasakojama istorija apie specialų AF1 dailinimą, kurį atliko išgalvotas menininkas Fukijama, ir kurį įsigyti tikrame butike „Undefeated“ skuba vienas iš serialo veikėjų Turtle. Nors tai ir išgalvota AF1 kolaboracija, kalbos apie šį epizodą kedų pasaulyje netyla iki šiol.
Nepamirškite apie Dre
Nemirtingasis AF1 ambasadorius Dr Dre (jei tikėsime gandais ir nuotraukomis) kiekvieną dieną keičia AF1 poras. Kalbėdamasis su Nice Kicks 2013 metais, kitas atlikėjas The Game papasakojo, kad Dre su AF1 elgiasi kaip su baltomis kojinės – vienas apsiavimas ir į šiukšliadėžę!
Deubré
Oficialiai ant AF1 batelių batraiščių esantis medalionas (kuris naudojamas ir ant kitų batelių) yra vadinamas „Deubré“.1994 metais pavadinimą sugalvojo Nike batų dizaineris Damono Cleggo, kurio gimtuoju Glasgo dialektu „doobrie“ reiškia „dalykėlį“. Pavadinimas greitai prilipo ir po kelių stilistinių pagražinimų į istoriją pateko kaip “Deubré.”
Bestseleris
AF1 yra geriausiai parduodami sportiniai bateliai istorijoje, kasmet generuojantys apie 800 milijonų apyvartos. Turint galvoje, kad batams jau 35 metai, grubiai skaičiuojant jie jau atnešė apie 28 milijardus pajamų.
Duok man dvi poras
2003 metai MTV, MTV2 ir VH1 uždraudė Nelly „Air Force Ones“ muzikinį vaizdo klipą, teigdami, jog dėl nuolatinio Nike gaminio rodymo viso vaizdo klipo metu jis yra praktiškai produkto reklama. Dainoje Nelly surepavo “I said give me two pairs / (cause) I need two pairs / So I can get to stomping in my air force ones / (Big boys) stomping in my air force ones.”
25 jubiliejus
Iš pradžių AF1 Deubré buvo šiek tiek apvalesni nei mes įprate matyti dabar, o patys pirmieji turėjo „AF-1 82“ užrašą. 2007 metais 25 metų jubiliejaus proga Deubré pasikeitė ir tapo kampuotesni ir kai kuriuose leidimuose būna padengti baltu plastiku kraštuose.
DJ Clark Kent
Kalbant apie AF1 neįmanoma nepaminėti vieno didžiausių jų fanų – DJ Clark Kent. Jo kolekcija yra apipinta legendomis. Sakoma, kad joje yra virš 6000 AF1 porų, o per savo, kaip kolekcininko, karjerą jau yra išleidęs daugiau kaip pusę milijono dolerių. Jo kolekcija yra tokia didelė, kad sudėjus visus batus vieną šalia kito jais galima būtų nukloti visą San Francisko Golden Gate tiltą (2,7km).
Europos invazija
Sneakerheadai JAV galėjo džiaugtis AF1 nuo pat jų debiuto 1982 metais, tačiau Europą batai pasiekė daug vėliau. Įsivaizduokite Londono parduotuvių vitrinas, kurias dabar puošia Air Force 1 batai. Jas AF1 pasiekė tik 1995 metais, prabėgus net 13 metų nuo debiuto. Londonui buvo auteikta proga pasidžiaugti pirmajam.
Bapestas
Akivaizdžios detalės ant dar vieno legenda tapusio batelio rodo, kad BAPE buvo įkvėptas būtent AF1 batų. Kodėl Nike nesiėmė teisinių veiksmų? Dar kartą įrodydami savo, kaip vieno išmintingiausių prekinių ženklų pasaulyje, reputaciją, Nike nusprendė įsigyti Japonijos prekinio ženklo akcijų, o ne iškelti jiems bylą.
Nigo, BAPE gatvės stiliaus maestro, kalbėdamas apie Bapesta ir AF1 palyginimą Complex žurnalui pasakojo:“Aš manau, kad kitų prekės ženklų mėginimas kopijuoti BAPE parodo, kad mes esame žinomi ir trokštami… Tačiau iš tiesų tai labai erzina ir sunku su tuo susitaikyti.“ Praėjusiais metai Ronnie Fieg atnaujino Bapesta su savo „pagaminta Portugalijoje“ kolekcija.
Kiekvienais metais tik geresni
Pasak SportsOneSource analitiko Matt Powell, geriausi AF1 metai buvo 2005-ieji. Tais metais pavyko parduoti apie 12 milijonų porų, o 2006 ir 2007 metais apie 10 milijonų porų. Batams, kurie tuo metu šventė 25-ąjį gimtadienį, tai yra iš tiesų įspūdingi skaičiai, garantuojantys AF1 kedų karaliaus sostą.
K-Car
Bruce‘as Kilgore – žmogus, sukūręs vieną garsiausių batelių pasaulyje, prisidėjo prie vieno iš nykiausių ir neišraiškingiausių automobilių dizaino. Tačiau pamokos, išmoktos kuriant ekonominės klasės automobilį, buvo naudingos kuriant po Nike vėliava.
AF1 atvedė Tinkerį Hatfieldą į sneakerių kūrimą
Tinkeris Hatfieldas prie Nike prisijungė 1981 metais kaip pastatų architektas. Kilgore’ui parodžius jam vieną pirmųjų AF1 prototipų, skirtų žaisti krepšinį, Hatfieldas susižavėjo batelio technologijomis. Jis suvokė, kad jo įgūdžiai bus naudingesni kuriant Nike sportinius batelius, o ne pastatus. Toks sprendimas visiškai pasiteisino.
Pirmasis krepšinio batas
Pirmieji Nike bateliai su Air oro pagalve buvo Tailwind, debiutavę 1979 metais. Tačiau Air patalpinimas į krepšinio batelius buvo gerokai sudėtingesnis procesas. Bėgimas buvo Nike daržas, nuo to viskas prasidėjo. Krepšinis niekada nebuvo prioritetas numeris vienas. Be to, bėgimas yra pagrįstas tiesiu judėjimu nuo kulno link pirštų, o krepšinis staigiais judesiais ir pėdoms tenkančiu krūviu po nusileidimų. Tai buvo vienas sudėtingiausių projektų.
Pristatytas 1982, uždarytas 1984
Legendos gimsta, tačiau tam reikia laiko. Nepasant visų AF1 pirmųjų kartų, tuo metu tai tebuvo dar vieni Nike krepšinio batai, kurie prabėgus metams dviems buvo keičiami naujais, geresniais. Tačiau AF1 taip lengvai nepasidavė.
Pirmieji retro batai
Kuomet Nike 1986 metais iš naujo išleido Air Force 1, tai buvo beprecedentis įvykis. Taip, Converse All Star sportbačiai vis dar buvo gaminami, tačiau pati idėja sugrąžinti batą, kurio gamyba jau buvo nutraukta, atrodė nesąmoninga. Kas pirks batus, kurie nereprezentuoja aukščiausių ir naujausių technologijų? Kam išleisti pinigus batams, kurių niekam nebereikėjo? Visgi šie klausimai iškilo nedaugeliui.
Tekstas: Sportland Magazine
Nuotraukos: gamintojų